Chłopcy nie bawią się lalkami? Ubieranie lalek i zabawa nimi to zajęcie dla dziewczynek? Nic bardziej mylnego. To utrwalanie stereotypów i podział na role kobiece i męskie.
Nieważne, do którego sklepu z zabawkami wchodzimy, wydaje się, że istnieje niewidzialna granica — z jednej strony lalki i szeroka gama akcesoriów, takich jak zabawkowe kuchnie i salony piękności, z drugiej laserowe miecze, skrzynki z narzędziami, samochody i zamki rycerskie. Dlaczego powinniśmy łamać takie wzorce i dlaczego warto pozwolić naszym córkom majsterkować a synom dać możliwość zabawy lalkami?
Zabawki — jak wpływają na rozwój dzieci?
Dzieci potrzebują zabawy. Sposób zabawy dzieci ma duży wpływ na ich rozwój umysłowy, fizyczny i poznawczy. Poprzez zabawę dziecko nabywa wszelkiego rodzaju umiejętności. Trenuje kontakt z innymi, ćwiczy zachowania społeczne i uczy się radzić sobie z uczuciami. Trenuje się język, planowanie zachowań, wyobraźnię przestrzenną, motorykę i kreatywność. Poprzez zabawę dziecko rozwija świadomość siebie i swojej roli w świecie. Ważne jest, aby zapewnić dziecku odpowiednie zabawki i unikać w miarę możliwości stereotypów i banałów.
Nieświadome przypisywanie ról
Podział zabawek na „dziewczęce” i „chłopięce”, służy klasycznym stereotypom ról, których powinno się unikać. Dzieje się to często nieświadomie. Rodzice powinni zastanowić się i postępować z wyczuciem. Nawet bardzo małe dzieci mają wyczucie tego, czego się od nich oczekuje. I to nie kończy się na przypisaniu ról.
Jeśli karcimy syna, kiedy sięga po Barbie i bawi się zamkiem księżniczki, jest bardziej prawdopodobne, że będzie tego unikał w przyszłości. Dzieci w młodym wieku są zmuszane do sztywnych ról.
Uparcie przypisując zabawki do płci, dzieci pozbawione są ważnych możliwości rozwoju i nauki. Zdecydowanie warto oferować chłopcom „zabawki dla dziewczynek”, takie jak lalki, kuchnie do zabawy itp. Takie zabawki idealnie nadają do nauki, nazywania uczuć, rozwijania empatii i troski oraz, co nie mniej ważne, przełamywania powszechnych wzorców do naśladowania. Typowe „zabawki dla dziewczynek” skupiają się na wspieraniu inteligencji emocjonalnej. Tego z kolei brakuje w typowych „zabawkach dla chłopców”.
Natomiast typowe „zabawki dla chłopców” wspierają myślenie przestrzenne i analityczne, zdolności motoryczne, asertywność i strategie rozwiązywania konfliktów. Aby stworzyć dziecku jak najlepsze warunki na start, warto zatem połączyć „inteligencję emocjonalną” i „logiczne myślenie”.
Wybierz najlepszą lalkę dla rocznej dziewczynki
Jakie zabawki mają sens?
Warto zapewnić zarówno dziewczynkom, jak i chłopcom dobrą mieszankę różnych zabawek. Należy używać zarówno typowych „zabawek dla dziewczynek”, jak i typowych „zabawek dla chłopców”. Stwarza to przestrzeń do wykorzystania możliwości rozwoju i odkrywania talentów.
W końcu mogą czerpać z obfitości – dlaczego więc dziecko miałoby się bez czegoś obyć ze względu na swoją płeć? W związku z tym staje się również jasne, że my dorośli powinniśmy wybierać zabawki bezstronnie i niedopuszczania do utrwalania stereotypów.
Wolność od stereotypów w pokoju dziecięcym
Pozwólmy więc dziewczynkom bawić się w rycerzy, a chłopcom w ubieranie lalek. W końcu to do nas i naszych dzieci należy wyrwanie się z zakorzenionych wzorów do naśladowania. W najlepszym razie mężczyzna pchający wózek i przewijający dziecko nie będzie już przyciągał zdezorientowanych spojrzeń w przyszłości, a kobieta z wiertarką i zmieniająca opony nie będzie szokować.
Dowiedz się też, dlaczego zabawa jest tak ważna dla dziecka